Otsikko
Mitä sana "haikka" tarkoittaa ? Synnyinpitäjässäni sanalla haikka yleensä tarkoitetaan rantaa, esim. äitini kotitilalla haikka merkitsi nimenomaan heidän…

Kysytty

Mitä sana "haikka" tarkoittaa ? Synnyinpitäjässäni sanalla haikka yleensä tarkoitetaan rantaa, esim. äitini kotitilalla haikka merkitsi nimenomaan heidän tilansa uimarantaa. On myös paikannimiä, kuten Kuninkaanhaikka. Tämänniminen tontti sijaitsee mereen pistävällä niemellä. Eli nyt kiinnostaisi tietää haikka-sanan etymologiasta, liittyykö se jotenkin mereen, järveen tms.?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Haikka tarkoittaa lapin kielessä niemeä http://www2.pirkkala.fi/historia/sanasto.htm#paikat joten tämä merkitys tuntuu sopivan myös mainitsemaanne paikannimeen hyvin.

12 ääntä

Kommentit

Saarijärvellä on "Haikankärki", niemi, joka pikku hiljaa kapenee ja laskeutuu, kunnes lopuksi katoaa aaltojen alle.