Vieläkö kirjastolla pidetään juristivartteja, joissa pystyi kysymään neuvoja juristilta?

Kysytty

Vieläkö kirjastolla pidetään juristivartteja, joissa pystyi kysymään neuvoja juristilta?

Vastaus

Vastattu

Kyllä pidetään. Jyväskylän kaupungin pääkirjastossa (kokoushuone, 2. krs) järjestetään maksuton asianajajapäivystys 7.10., 4.11. ja 2.12. kello 17–19. Vuoronumeroita annetaan aikuistenosaston palvelupisteeltä (2. krs) klo 16 alkaen.

Päivystyksessä annetaan maksutonta neuvontaa oikeudellisissa asioissa. Jokaiselle asiakkaalle on varattu enintään 15 minuuttia asiointiaikaa. Asianajaja kertoo, onko asiassa tarpeellista hakea oikeudellista asiantuntija-apua ja ohjaa asiakkaan tarvittaessa asiaan perehtyneen asianajajan tai oikean viranomaisen puoleen.

Päivystyksessä ei laadita asiakirjoja tai hoideta muita toimeksiantoja. Lakimiehen kanssa päivystyksessä käydyt keskustelut ovat aina luottamuksellisia. Päivystykseen ei voi tehdä ajanvarausta eikä neuvontaa voida antaa puhelimitse. Neuvonnan järjestää Asianajajaliiton Keski-Suomen osasto.

Myös asianajajapäivystyksessä noudatetaan korona-ajan turvaohjeita, hyvää hygieniaa ja turvavälejä. Jyväskylän kaupungin julkisissa sisätiloissa on toistaiseksi voimassa kasvomaskin käyttösuositus.

Kirjastossa järjestettävien tapahtumien ja tilaisuuksien tiedot löytyvät myös verkkokirjastostamme osoitteesta https://keski.finna.fi/Content/tapahtumat.