Otsikko
Mitä rajoituksia mahdollisesti oli torikaupassa talvi-ja jatkosodan aikana?

Kysytty

Mitä rajoituksia mahdollisesti oli torikaupassa talvi-ja jatkosodan aikana?

Vastaus

Vastattu

Rajoitukset koskivat lähinnä sitä mitä saatiin myytäväksi. Kalahan ei ollut ostokorttien rajoittama tuote, mutta sitä saatiin huonosti saaliiksi sotatalvina. Selkävesille ja meren jäälle ei kukaan mielellään lähtenyt. Piti pysytellä saariston suojissa mutta sieltä ei saanut silakkaa, joka oli köyhän kaupunkilaisen pääasiallinen särvin.  Meri ja Untamo Utrion kirjassa Pois pula, pois puute (Tammi, 1994) on kuva sivulla 19 Kuopion torilta, jolle oli saatu muikkua myyntiin. Jono oli todella pitkä. Ostokorttien aika jatkui vuodesta 1939 vuoteen 1953 asti. Pitkän säännöstelykauden aikanakorttien sisältö ja muoto muuttui.Sotavuosina lähes kaikki ostettava oli kortilla eli säännösteltynä. Vappuna 1940 tuli voimaan viljan ja leipomotuotteiden säännöstely jolla oli vaikutusta torikauppaan. Yksityiskohtana voi mainita, että herne luokiteltiin leipäviljaksi. Myös rasvan, maitotuoteiden ja lihan osalta korttiannokset vaihtelivat sodan kuluessa ja vaikuttivat elintarvikekauppaan toreilla. Myös tekstiili- ja kenkäkauppaa rajoittivat ostokortit.