Mitä on kirjoitettu melankoliasta? Erityisesti ns. "skandinaavinen melankolia" kiinnostaisi eri ilmenemismuodoissaan. Aiheeseen liittyvää tiedonhakua on…

Kysytty

Hei! Mitä on kirjoitettu melankoliasta? Erityisesti ns. "skandinaavinen melankolia" kiinnostaisi eri ilmenemismuodoissaan. Aiheeseen liittyvää tiedonhakua on vaikeuttanut se, että termi on enemmänkin populaari kuin tieteellinen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomeksi on hiljan ilmestynyt ruotsalaisen aatehistorioitsijan Karin Johannissonin teos "Melankolina huoneet". Turkulaisen kulttuurihistorioitsija Kirsi Tuohelan väitöstutkimus "Huhtikuun tekstit" (2008) käsittelee kolmea naiskirjailijaa, Victoria Benedictssonia,Amelie Skramia ja Laura Marholmia, juuri melankolian näkökulmasta. Hänen lähdeluettelostaan löydät lisää tutkimuskirjallisuutta. Tuohelan artikkeli löytyy mm. teoksesta "Kulttuurihistoriallinen katse" (2010). Artikkelikokoelmassa "Nostalgia: kirjoituksia kaipuusta, ikävästä ja muistista" (2007) voi myös olla hyötyä. Ruotsalaiselta uskontotieteilijä Owe Wikströmiltä on suomennettu teos Kaipauksen puolustus (2010). Norjalaisen Espen Hammerin pieni teos "Melankoli: en filosofiks esse" (2006) on tiivis johdatus aiheeseen. Ja melankoliakirjallisuuden klassikko on 1600-luvulla julkaistu Robert Burtonin teos "Anatomy of melancholy", josta on useita painoksia. Psykoanalyyttistä tutkimusta edustavat Sigmund Freudin "Murhe ja melankolia sekä muita kirjoituksia" (2007) ja Julia kristevan "Musta aurinko: masennus ja melankolia" (1998)