Mietinpä, mistä johtuu se, että jotkut ajatukset ja tunteet aiheuttavat ihmisessä oksettavan tunteen; joskus jopa oksennusreaktion? Sairauksia ja poikkeuksia…

Kysytty

Mietinpä, mistä johtuu se, että jotkut ajatukset ja tunteet aiheuttavat ihmisessä oksettavan tunteen; joskus jopa oksennusreaktion?
Sairauksia ja poikkeuksia fyysisessä terveydentilassahan pidetään melko yleisesti puhtaasti kehossa aiheutuvina asioihina. Pelkän ajatuksen voimasta oksentaminen ei taida oikein sopia tähän kuvaan!
Esimerkiksi järkyttävä uutinen voi saada ihmisen oksentamaan, mutta usein riittää myös pelkkä mielikuva jostain epämieluisasta, esimerkiksi ötököistä. Miten ja miksi ajatukset siis saavat meidät oksentamaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esimerkiksi suosittu teos Murphy, Joseph: Alitajuntasi voima kertoo, kuinka ihminen pystyy omalla ajattelullaan saavuttamaan unelmansa ja tavoitteensa. s Tampereen ammattikorkeakoulun sivuilla on kuvaus edellämainitusta teoksesta http://esseepankki.proakatemia.fi/joseph-murphy-alitajuntasi-voima/ .

Toinen asiaan liittyvä "klassikko" jonka ensimmäinen painos ilmestyi jo 1937 on Hill, Napoleon: Ajattele oikein - Menesty, 3. p. 2007 . Tämän mukaan "Palava halu voi todellakin muuttua fyysiseksi vastineeksi".

Myös Malcolm Gladwellin teokset käsittelevät alitajunnan voimaa, mm. Välähdys : alitajuisen ajattelun voima.

Lisää teoksia voit katsoa asiasanalla piilotajunta esimerkiksi Outikirjastojen kokoelmista https://oukasrv6.ouka.fi/Intro?formid=findf& .

Yleisradiossa on esitetty ohjelmasarja Mielen salattu voima http://areena.yle.fi/tv/1199016 .

Terveyskirjasto mainitsee artikkelissaan Oikea asenne teoksen: Antero Katajavuori: Voimaa! - oman tarinan mahdollisuudet. Artikkeli kertoo, kuinka vaikutamme omiin tuntemuksiimme sisäisellä puheellamme. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=onn00…

2 ääntä

Kommentit

Tarkoittaisikohan kysyjä mm. niitä voimakkaita reaktioita, joita jännitys ja pelko - erityisesti äkillinen pelko - voivat synnyttää? Esiintyvät taiteilijat tietävät ainakin, kuinka yleistä jännityksen takia oksentaminen on, eikä se taida amatöörienkään puolella olla tuntematon ilmiö.

Oksentaminen mielletään kulttuurissamme helposti ei-toivotuksi käyttäytymiseksi, mutta sillä on eliöiden selviämisessä oma roolinsa. Oksennusreaktiohan on seurausta siitä, että elimistö haluaa päästä eroon jostain vaarallisesta tai epäilyttävästä aineesta. Jos elimistö tulkitsee jonkin aineen "myrkyksi", se vastaa oksennusreaktiolla, joka mahdollisimman nopeasti tyhjentää tuon aineen elimistöstä. Lienee niin, että myös ajattelemalla "ällöttäviä" ja vaarallisiksi tietämiämme asioita voimme käynnistää tämän reaktion, joskin ihmisten välillä lienee voimakkaita eroja siinä, kuinka herkästi tällaiseen reagoimme. Itse tunnen ihmisiä, joille tulee oksettavan paha olo pelkästään ällöttävyyksien puhumisesta.

Oksentaminen on myös petoeläimille tapa päästä eroon esimerkiksi sulamattomista ruoan osista (pöllöjen oksennuspallot koostuvat lähinnä luista) tai keventää juoksua metsästäjän ahdistellessa.