Mitä nuortenkirjoja Suomessa luetaan nykyään? Mitkä ovat uusimpia suosittuja? Etsin sopivaa, keskustelua herättävää lukemista ulkomailla asuville…

Kysytty

Mitä nuortenkirjoja Suomessa luetaan nykyään? Mitkä ovat uusimpia suosittuja? Etsin sopivaa, keskustelua herättävää lukemista ulkomailla asuville opiskelijoille, opiskelleet suomea sivuaineena 2 vuotta, ikä 18-20.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Kysyin Kotkan pääkirjaston nuortenosaston väeltä vinkkejä ja he laativat alla olevat listat.

Luetuimpia nuorten aikuisten kirjoja tällä hetkellä
1. Käännetty kaunokirjallisuus:
Roth, Veronica: Outolintu
Green, John: Tähtiin kirjoitettu virhe
Coben, Harlan: Täpärällä
Collins, Suzanne: Nälkäpeli-trilogia
Pararomantiikka ylipäänsä (mm. Clare, Cast jne.)

2. Kotimainen kaunokirjallisuus:
Simukka, Salla: Lumikki-trilogia, teokset Jäljellä ja Toisaalla
Rouhiainen, Elina: Susiraja-sarja
Delikouras, Aleksi: Nörtti-sarja
Salama, Annukka: Faunoidit-sarja
Rannela, Terhi: Yhden promillen juttuja (keskustelua herättävä)
Parkkonen, Linnea: 112 - vihaan itseäni (keskustelua herättävä)

3. Muuta uutta:
Rannela, Terhi: Läpi yön (keskustelua herättävä)

Suomen kieltä vähemmän osaaville
1. Nuoret aikuiset:
Palviainen, Jukka: Perjantai on hyvä päivä lähteä (2014)
Veirto, Kalle: Säbätalvi (2014)
Keränen, Mika: Maaliviivalla (2014)
Rannela, Terhi: Yhden promillen juttuja (2012) (keskustelua herättävä)
Salminen, Hellevi: Hello, I love you (2013) (keskustelua herättävä)
Hotakainen, Kari: Näytän hyvältä ilman paitaa (2000)

2. Kuvakirjat esim.
Kunnas, Mauri: Kalevala sekä muut Kunnaksen kuvakirjat

3. Sarjakuvat:
Ahonen, JP: Perkeros
Kunnas, Mauri: Piitles: tarina erään rockbändin alkutaipaleesta
Hiltunen, Petri: Vala auringolle ja Aavetanssi