Mitä nimi Tom tarkoittaa?

Kysytty

Mitä nimi Tom tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tom on Tomaksen rinnakkaisnimi, jonka suomalainen vastine on Tuomas. Suomalaisellakin alueella nimi esiintyy jossain määrin tässä muodossa, mutta yleisempi muoto on Tomi.

Tuomas on suomalainen asu aramealaisesta nimestä Thoma, "kaksonen". Uudessa testamentissa Tuomas on Jeesuksen opetuslapsi. Tuomas-nimestä on tullut epäilevien, epäuskoisten ja kriittisten ihmisten symboli (”epäilevä Tuomas”), koska Tuomas ei suoralta kädeltä uskonut apostolitoveriensa vakuuttelua Jeesuksen kuolleista nousemisesta.

Tom on ollut Tuomas-nimen lyhenteenä käytössä 1300-luvulta lähtien.

Lähde: Kustaa Vilkuna, Etunimet. Otava 1990.

Katso myös palvelumme arkistosta Tom-nimen rinnakkaisnimiin liittyvät vastaukset:

http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/arkisto.aspx