Otsikko
Mitä nimi Rainio tarkoittaa? Olen saanut tietoa, että se tarkoittaisi "Hylättyä peltoa, joutomaata".

Kysytty

Mitä nimi Rainio tarkoittaa? Olen saanut tietoa, että se tarkoittaisi "Hylättyä peltoa, joutomaata".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjan

Sukunimet / Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala. - Uud.laitos, 2000.

mukaan 'rainiolla' on mainitsemanne 'hylätyn peltomaan' ohella merkityksiä 'raivattu alue' (Hartola, Lappee), 'raunio, kivikasa' (Kuopio). Tilannimenä Rainio tunnetaan mm. Ylä-Satakunnasta, Hämeestä, Itä-Uudeltamaalta ja Etelä-Karjalasta ja tämä onkin monen sukunimen alkuperä. Suomalaistamisen myötä tämän nimen ovat ottaneet mm. Nygren (Turku 1902), Johansson (Helsinki 1899, 1901), Andrejeff (Joensuu 1902), Roos (Pori 1906), Fabrell (Kiikala), Lilius (Laukaa ja Saarijärvi 1906).