Mitä nimet Eini ja Aunetta tarkoittavat?

Kysytty

Mitä nimet Eini ja Aunetta tarkoittavat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eini on Eine nimen rinnakkaismuoto. Eine on ollut Suomen almanakassa vuodesta 1929, Eini vuodesta 1950. Pentti Lempiäisen ja Kustaa Vilkunan mukaan kyseessä lienee alkuaan Eino-nimen sisarnimi. Eino taas on jo 1500-luvulla Suomessa tunnettu nimi, lyhentymä saksalaisesta pyhimysnimestä Enewald (muinaissaksan Aginwald = miekalla hallitseva).

Aunetta on suomalainen vastine Agneta-nimelle, jonka kantanimi taas on Agnes (kreikan agnós, puhdas, siveä, keskiajalla nimen tulkittiin juontuvan latinan sanasta agnus, karitsa). Agnes on katolisessa kirkossa 12 pyhimyksen tai autuaaksi julistetun nimi. Nimimuoto Aunetta esiintyi Kansanvalistusseuran kalenterissa vuonna 1882. Muita Agnes-kantanimeen perustuvia suomalaisia etunimiä ovat ainakin Aune, Auni, Aunikki ja Netta, joiden nimipäivä on 21.1.

Lisätietoa etunimistä löydät mm. seuraavista kirjoista, joiden tietoihin tämäkin vastaus perustuu:
Vilkuna, Kustaa: Etunimet (2005)
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja (1999)
Lempiäinen, Pentti: Nimipäivättömien nimipäiväkirja (1989)
Nummelin, Juri: Eemu, Ukri, Amelie : 2000 kaunista ja harvinaista etunimeä (2005)
Lisää etunimikirjoja löydät verkkokirjastosta http://hameenlinna.kirjas.to/ hakusanalla etunimet.

Etunimien yleisyyttä Suomessa voi tutkia Väestörekisterikeskuksen nimipalvelussa osoitteessa:
https://192.49.222.187/Nimipalvelu/