Mitä mahdetaan tarkoittaa munalla tässä kalevalan runon pätkässä? Neiti taiten vastaeli, sanan virkkoi, noin nimesi: "Sitte sun mieheksi sanoisin, urohoksi…

Kysytty

Mitä mahdetaan tarkoittaa munalla tässä kalevalan runon pätkässä?
Neiti taiten vastaeli, sanan virkkoi, noin nimesi:
"Sitte sun mieheksi sanoisin, urohoksi arveleisin,
jospa jouhen halkaiseisit veitsellä kärettömällä,
munan solmuhun vetäisit solmun tuntumattomaksi."

Vaka vanha Väinämöinen jouhen halki halkaisevi
veitsellä kärettömällä, aivan tutkaimettomalla;
munan solmuhun vetävi solmun tuntumattomaksi.
Käski neittä korjahansa, tyttöä rekosehensa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen pätkä on Kalevalan kahdeksannesta runosta, jossa Väinämöinen tapaa Pohjan neidon ja koettaa houkutella tätä vaimokseen Kalevalaan. Neito ei kuitenkaan tahdo suostua, vaan määrää Väinämöiselle kolme mahdotonta tehtävää, joista munan solmuun vetäminen solmun tuntumatta on yksi. Kaksi ensimmäistä tehtävää Väinämöinen yllättäen kykenee suorittamaan, mutta kolmannessa hän kohtaa suurempia vaikeuksia. Koko runon selityksineen voi lukea Suomalaisen kirjallisuuden Seuran sivuilta http://neba.finlit.fi/kalevala/.
Vaski-kirjastojen kokoelmiin kuuluvia Kalevala-kirjoja pääsee selaamaan esim. Turun kaupunginkirjaston sivujen kautta osoitteesta https://vaski.finna.fi/. Asiasanana kannattaa käyttää yksinkertaisesti Kalevala.
Käytetyimpiä lähteitä lienee Pertti Anttosen ja Matti Kuusen Kalevala-lipas (Gummerus, 1999). Runojen tulkinnassa saattaisi auttaa myös Inkeri Mikkolan tänä vuonna julkaistu Kalevala yleiskielelle käännettynä. Yksittäisten sanojen tulkintaan apua tuovat Aimo Turusen vuonna 1949 julkaistu Kalevalan sanakirja ja Raimo Jussilan aivan uusi saman niminen teos, jossa kyseisessä pätkässä esiintyvälle munalle annetaan merkitys yhd. kanan- rautamuna.