Mitä lakia Suomessa on valmisteltu kauimmin?

Kysytty

Mitä lakia Suomessa on valmisteltu kauimmin?

Vastaus

Vastattu

Tilastoa lainvalmistelun kestosta ei ole. Osviittaa lainvalmistelun kestoon antaa Eduskunnan verkkosivulla Lainvalmistelun vaiheet -sivu https://www.eduskunta.fi/FI/lakiensaataminen/lainvalmistelu_vaiheet/Sivut/default.aspx  sanotaan näin: Useimpien esitysten käsittely kestää 2–4 kuukautta, mutta suuriin lakihankkeisiin voi kulua vuosia. Vaalikauden päättyessä käsittelemättä olevat hallituksen esitykset ja lakialoitteet raukeavat. Näin yksittäisen lain valmistelu kestää enintään neljä vuotta eli vaalikauden ajan.

Jos kuitenkin lakiehdotus koskee perustuslain säätämistä, muuttamista tai kumoamista noudatetaan ns. vaikeutettua säätämismenettelyä.

Perustuslakia koskeva ehdotus hyväksytään ensin lain toisessa käsittelyssä yksinkertaisella enemmistöllä. Tämän jälkeen lakiehdotus jätetään lepäämään seuraavaan vaalikauteen.  Vaalien jälkeen kokoontuva eduskunta jatkaa lepäämään jätetyn lakiehdotuksen käsittelyä, ja sen tulee hyväksyä se asiasisällöltään muuttamattomana määräenemmistöllä, eli 2/3:lla annetuista äänistä. Näin lain valmistelu kestää yli neljä vuotta eli kahden vaalikauden verran.

Suuret lakihankkeet (esim. sote) ja lakien uudistushankkeet (esim. rikoslaki) saattavat kestää usean vaalikauden ajan. Tällöin annettava laki ja sen tavoitteet voivat muuttua aikojen ja hallitusten tavoitteiden myötä eikä silloin voi sanoa, että olisi saman lain valmistamisesta kyse.