Onko lähetekeskustelu Suomen eduskunnan erikoisuus? Onko minkään muun maan parlamentissa vastaavaa käytäntöä?

Kysytty

Onko lähetekeskustelu Suomen eduskunnan erikoisuus? Onko minkään muun maan parlamentissa vastaavaa käytäntöä?

Vastaus

Vastattu

Lähetekeskustelu ei ole Suomea koskeva erikoisuus. Pohjoismaissa ainakin Tanskassa ja Islannissa on vastaava keskusteluvaihe ennen asian lähettämistä valiokuntaan. Lisäksi mm. Saksassa on lähetekeskustelu, mutta sitä ei pidetä automaattisesti.

Lähteet:

Matti Niemivuo: Lainvalmistelu - oikeudelliset perusteet ja käytäntö. Kauppakamari, 2020.
Passage of legislation, Saksan liittovaltiopäivien verkkosivut: https://www.bundestag.de/en/parliament/function/legislation/passage-245704