Mitä kohtuullisin kustannuksin saatavissa olevia julkaisuja (aikakauslehtiä ja tutkimusjulkaisuja) Pirkanmaalta löytyy aiheesta teknologiakasvatus…

Kysytty

Mitä kohtuullisin kustannuksin saatavissa olevia julkaisuja (aikakauslehtiä ja tutkimusjulkaisuja) Pirkanmaalta löytyy aiheesta teknologiakasvatus peruskoulussa ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseisestä aiheesta ei ihan helposti löydy runsaasti materiaalia. Parasta olisi mennä Tampereen kaupunginkirjastoon tai Tampereen yliopiston kirjastoon tutkimaan eri tietokantoja ja lähteitä. Kirjastonhoitajilta saa siihen apua.

Muista kirjastoista voi sitten tarpeen tullen tehdä kaukopalvelutilauksia.
Yliopistokirjastoista esim. Jyväskylästä löytyy kyseisestä aiheesta enemmän aineistoa. Kaukopalvelutilaukset maksavat korkeintaan muutamia kymmeniä markkoja.

Tampereen kaupunginkirjastosta löytyy kuitenkin teos Teknologiakompetenssi: teknologiakasvatuksen uudistamishankkeita peruskoulussa ja lukiossa. Tekijä on Matti Parikka. Toinen teos, josta voisi olla hyötyä on Teknologiakasvatuksen tulevaisuuden näköaloja, julkaisija Jyväskylän yliopisto, 1997.

Dimensio-lehdessä (1999, 2, s. 14-20) on Matti Parikan artikkeli ko. aiheesta. Dimensio-lehti tulee tänne Tampereen kaupunginkirjastoon käsikirjasto-osastolle ja artikkelista voi ottaa kopion.

Internetistä löytyi myös aiheeseen liittyvää Evreka-hakupalvelun avulla (osoite: http://www.evreka.com/fi/). Erityisesti osoitteessa http://wwwedu.oulu.fi/tekno/ on linkki Julkaisut ja siellä on pitkä luettelo Matti Lindhin artikkeleista ja julkaisuista, joita voi sitten eri kirjastoista jäljittää.

Osoitteessa http://www.jyu.fi/~jaesvi/tekn/kurjanen.html on pitkä tiivistelmä Kurjanen, Raiskio, Saari & Parikka. 1995. Teknologiaopetuskokeilu. Aihepiiri- ja oppimisympäristöideoita peruskoulun 1 - 9 luokille. Jyväskylän yliopisto.
Opettajankoulutuslaitos. Opetuksen perusteita ja käytänteitä.

Toivottavasti nämä vihjeet auttavat ainakin alkuun.