Mitä kirjoja on aiheesta vanhojen esineiden uusiokäyttö?

Kysytty

Mitä kirjoja on aiheesta vanhojen esineiden uusiokäyttö?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensin termistä uusiokäyttö = Kierrätys palauttamalla tähde tuotannon raaka-aineeksi (Terminfo 3/1994).

Näin ollen kotioloissa kodin esineiden varsinainen uusiokäyttö on vaikeaa. Sen sijaan esim. lehti-ilmoittelua seuraamalla voit kampanja-aikoina viedä tiettyihin liikkeisiin kattiloita ja paistinpannuja. Ja autonrenkaiden, kodinkoneiden ja autojen vastaanotto on nykyisin lakisääteisesti järjestetty.

Kirjastomme valikoimiin kuuluu kirja Konstit on monet : Kekseliäitä kikkoja, uusia ideoita ja pikaratkaisuja kaikkiin kodin pulmiin, Valitut palat, 1993. Kirjassa on luku vanhasta uutta. Siinä esitellään uudelleenkäyttöä ja kierrätystä. Ohjeita piirroksineen on esim. akvaariosta pienoispuutarha, kaakeleista pannunalunen, kirjasta korurasia, auton pyörän vanteesta kukka-astia.

Myös kirjassa Iivonen, Leila: Kierrätyskirja, Pohjois-Päijänteen kansalaisopisto, 2000. on vastaavia asiasanoja. Kirja on tällä hetkellä lainassa, joten emme voi sen sisältöä tarkemmin arvioida.

Kierrätyksestä löytyy sitten enemmän kirjallisuutta. Voit selata kokoelmaa joko asiakaspäätteellä kirjastossa tai kirjaston kotisivujen kautta osoitteesta http://www.mikkeli.fi/fi/kirjasto/ ja sieltä yläpalkista Aineiston haku ja varaukset. Tarkennetussa haussa laita asiasanakenttään uusiokäyttö, kierrätys tai uudelleenkäyttö. Näin voit tarkastella lähemmin valikoimaa ja tarkistaa, onko kirja lainassa.