Mitä kemikaaleja yleensä käytetään painomusteen poistoon, kun paperia kierrätetään?

Kysytty

Mitä kemikaaleja yleensä käytetään painomusteen poistoon, kun paperia kierrätetään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Prosessia, jossa hajotetusta ja lajitellusta keräyspaperista poistetaan täyteaineet, painovärit ja muut paperin valmistuksessa käytetyt lisäaineet, kutsutaan siistaukseksi. Painovärin poisto on yksi siistausprosessiin kuuluvasta yhdeksästä vaiheesta. Pääasiallisia siistauksessa käytettäviä kemikaaleja ovat natriumhydroksidi, kalsiumsilikaatti (vesilasi), vetyperoksidi, kalsiumkloridi, natriumhypokloriitti, natriumditioniitti ja FAS (formamidine sulfinic acid). Painovärin poiston kannalta tärkeimpiä kemikaaleja ovat natriumhydroksidi (luo saippuaiset olosuhteet ja hajottaa painomusteen sideaineita), natriumsilikaatti (estää vapautuneen musteen flokkautumisen uudelleen ja tasaa emäksisyyden sekä toimii valkaisuaineen stabilisaattorina), vetyperoksidi (estää mekaanisen massan kellertymisen), saippua (toimii kokoojakemikaalina yhdessä kalsiumin kanssa) ja kalsiumsuola (reagoi saippuan kanssa muodostaen tahmeita, veteen liukenemattomia hiukkasia, joilla on voimakas kyky tarttua ilmakupliin ja mustepartikkeleihin).

Lähteet:
Heli Määttä, Uusiomassa ja sen käyttö paperinvalmistuksessa | http://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/42637/Kandi.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Arto Nikkilä, Uusiomassan valmistuksen ja massan laadun optimoinnin työkalujen kehitys | https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/12700/Mauno_Arto.pdf?sequence=2&isAllowed=y

5 ääntä

Kommentit

Ruotsissa olen lukenut että lehtiä, esim. sanomalehtiä ja aikakausilehtiä ym. ei saa laittaa keräykseen, jos ne ovat vanhempia kuin 3 kk, koska painoväri kiinnittyy liian kovaan paperiin ajan mittaan.