Kuinka paljon biohiiltä voitaisiin tuottaa suomessa muodostuvasta jätepaperista ja -kartongista olemassa olevan puuston kaatamisen sijaan?

Kysytty

Kuinka paljon biohiiltä voitaisiin tuottaa suomessa muodostuvasta jätepaperista ja -kartongista olemassa olevan puuston kaatamisen sijaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähetin kysymyksesi Suomen Biohiiliyhdistykselle ja odottelen vastausta. Lisäys 30.10.2021: Suomen Biohiiliyhdistykseltä ei valitettavasti ole tullut tarkentavaa vastausta kysymykseesi.

Suomen biohiiliyhdistyksen sivuilla kerrotaan, että ”Suomessa biohiiltä valmistetaan puupohjaisista biomassoista kuten teollisuuden sivuvirroista, pajusta ja sertifioidusta kuitupuusta. Raaka-ainevalinnalla, tuotanto-olosuhteilla ja biohiilen jälkikäsittelyllä voidaan vaikuttaa merkittävästi biohiilen ominaisuuksiin. Biohiiliä on siis lukuisia versioita eri ominaisuuksilla eikä yhdessä biohiilessä voi olla kaikkia parhaita ominaisuuksia samaan aikaan.” Myös Carbons Finlandin –sivuilla kerrotaan, että ”biohiili ei ole yksi tuote, vaan ryhmä tuotteita. Yksi biohiililaatu ei käy kaikkiin tarkoituksiin, koska biohiilien ominaisuudet vaihtelevat paljon. Biohiilen ominaisuuksiin vaikuttavat erityisesti raaka-aine, tuotantoprosessin lämpötila ja jälkikäsittely. Myös biohiilen kappalekoolla on merkitystä. Isompi biohiilikoko on parempi maan ilmanvaihdon parantamiseen ja hieno biohiili sisältää paljon ominaispinta-alaa hyötymikrobien alustoiksi.”

Ymmärrän asian niin, että jätepaperista ja kartongista ei saada täysin vastaavaa ainetta kuin muista puupohjaisista aineksista, joten asioita voi olla vaikea verrata keskenään. Joka tapauksessa pahvin, paperin ja kartongin kierrätysaste on Suomessa varsin korkea (Tilastokeskus), joten ehkä niiden muuttamista biohiileksi ei ole katsottu kannattavaksi.

Raaka-aineen määriä voi toki yrittää laskea: Tilastokeskuksen mukaan erilliskerättyä paperi- ja kartonkijätettä syntyi vuonna 2019 yhteensä lähes 450 000 tonnia eli 450 miljoonaa kiloa. Luonnonvarakeskuksen mukaan Suomen metsistä hakattiin vuonna 2020 yhteensä 69,0 miljoonaa kuutiometriä runkopuuta, josta 58,7 miljoonaa kuutiometriä eli 85 prosenttia oli tukki- ja kuitupuuta. Määrästä oli tukkia yhteensä 25,0 ja kuitupuuta 33,6 miljoonaa kuutiometriä. 1 kuutiometri esim. tuoresahattua mäntyä painaa noin 600 kg, jolloin kuitupuuta saataisiin yhteensä noin 20 miljardia kiloa. Määrä on siis huomattavasti suurempi kuin paperi- ja kartonkijätteen, mutta en löytänyt tietoa siitä, kuinka suuri osuus kuitupuusta päätyy biohiileksi.

Alla olevista linkeistä voit tutkia asiaa lähemmin.

Lähteet:

Carbons. https://carbons.fi/biohiili/

Luonnonvarakeskus Luke. Hakkuukertymä ja puuston poistuma. https://stat.luke.fi/hakkuukertyma-ja-puuston-poistuma.

Suomen biohiiliyhdistys. https://www.suomenbiohiili.fi/

Suomen virallinen tilasto (SVT): Jätetilasto [verkkojulkaisu].
ISSN=1798-3339. 2018. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 20.10.2021].
Saantitapa:
http://www.stat.fi/til/jate/2018/jate_2018_2020-01-15_tie_001_fi.html