Minua on jo pitkään mietityttänyt kysymys koskien biojätteiden kierrätystä.

Kysytty

Minua on jo pitkään mietityttänyt kysymys koskien biojätteiden kierrätystä. Lajittelen kotona syntyvän biojätteen sanomalehdestä tehtyyn pussiin, joka on parempi vaihtoehto verrattuna muoviseen biojätepussiin.
Kysymykseni kuuluukin, vaikuttaako sanomalehdissä käytetyt painovärit sekä -musteet jollain tavalla biojätteestä valmistettavan jatkotuotteen laatuun? Käsittääkseni värit ja muste ovat kuitenkin jonkinlaista myrkkyä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin asiaa HSY:n asiakaspalvelusta, mutten saanut vielä vastausta.

Kerätty biojäte jaetaan jatkojalostuksessa kahteen eri prosessiin. "HSY:n biojätteen käsittely perustuu osavirtamädätykseen, jossa biojätettä mädätetään ja kompostoidaan. Kumpaankin käsittelyprosessiin ohjataan aina sopivin osa biojätteestä. Osavirtamädätys on biokaasun tuotannon ansiosta kompostointia ekologisempi käsittelymenetelmä. Ämmässuolle tuodaan vuodessa yli 50 000 tonnia biojätettä sekä kotitalouksista että yrityksistä." HSY.fi

En löytänyt tietoa painomusteen vaikutuksesta prosessien lopputulokseen. Kenties asiaa ei ole tutkittu.