Mitä kaikkia kieliä luetaan "takaperin", siis kirjaa tai lehteä aletaan lukemaan takaapäin. Näitä ovat ainakin japanin ja arabian kieli, mutta onko olemassa…

Kysytty

Mitä kaikkia kieliä luetaan "takaperin", siis kirjaa tai lehteä aletaan lukemaan takaapäin. Näitä ovat ainakin japanin ja arabian kieli, mutta onko olemassa muitakin kieliä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Akira Nakanishi on kirjoittanut kirjan ”Writing Systems of the World”, joka käsittelee maailman kirjoitusjärjestelmiä. Kirja sisältää tiedot myös siitä, mitä kieliä luetetaan oikealta vasemmalle ja/tai ylhäältä alas. Merkittävimmät kielet joita luetaan ja kirjoitetaan oikealta vasemmalle ovat seemiläiset kielet, kuten arabia ja hebrea, sekä kiina ja japani. Kumpaakin kieltä kirjoitettiin ja luettiin aikaisemmin ylhäältä alas niin, että rivejä luettiin oikealta vasemmalle. Tosin, nykyään kumpaakin kieltä kirjoitetaan usein myös väsemmalta oikealle horisontaalisesti, eli samoin kuin suomen kieltä.
Kirja löytyy myös Lahden kaupunginkirjaston kokoelmista.

14 ääntä

Kommentit

Aloitetaanko arabian kielisen kirjan lukeminen takakannesta päin?