Mitä Harry Potter fantasiakirjoissa esiintyvän Hermionen nimi tarkoittaa ? Kyselee Sofia

Kysytty

Mitä Harry Potter fantasiakirjoissa esiintyvän
Hermionen nimi tarkoittaa ?

Vastaus

Vastattu

Nimi Hermione tulee kreikkalaisesta tarustosta. Hermione oli Spartan kuninkaan Menelaoksen ja Helenen tytär, Akhilleuksen pojan Neoptolemoksen ja myöhemmin Oresteen puoliso. Englantia puhuvassa maailmassa nimeä teki tunnetuksi Shakespeare, jonka Talvisessa tarinassa Hermione oli yksi päähenkilöistä.

On esitetty, että Hermione on johdettu jumalten sanansaattajan Hermeksen nimestä. Sen etymologiasta ja merkityksestä ei ole täyttä varmuutta. Yksi suosituimmista tulkinnoista nimen taustaksi on "kivikasaa, rajamerkkiä" tarkoittava sana kreikan sana ἕρμα (herma).

Lähteet:
Mytologian sanakirja
Babies' names
British baby names | https://www.britishbabynames.com/blog/2015/05/hermione.html

6 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Johan on minulla historialinen nimi pollella