Mitä etunimi Glafiira tarkoittaa ja mistä se tulee?

Kysytty

Mitä etunimi Glafiira tarkoittaa ja mistä se tulee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Glafiira on johdos ortodoksisesta kalenteristamme löytyvästä nimestä Glafyra. Tutkimissani lähteissä ei selvitetty nimen merkitystä tai etymologiaa.

Glafyra (Glaphyra), keisari Liciniuksen puolison kristitty orja 320-luvulla Vähän-Aasian Pontosta. Perimätiedon mukaan hänet tuomittiin kuolemaan, mutta hän menehtyi matkalla teloituspaikalle. - Suomen ortodoksisessa kalenterissa 26.4., katolisen kirkon pyhimysluettelossa 13.1.

Lähde:
Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja