Otsikko
Mitä "drama teacher" opettaa englannissa lapsille / nuorille kouluissa? Onko se pakollinen aine kaikille? Suomessa ei kai ole mitään vastaavaa?

Kysytty

Mitä "drama teacher" opettaa englannissa lapsille / nuorille kouluissa? Onko se pakollinen aine kaikille? Suomessa ei kai ole mitään vastaavaa?

Vastaus

Vastattu

Se, mitä "drama teacher" brittikouluissa oppilaille opettaa, ei pohjimmiltaan juurikaan poikkea siitä, mitä meillä käydään läpi äidinkielen ja kirjallisuuden vuorovaikutustilanteissa toimiminen -osa-alueen opetuksessa: "Draama on luokkamuotoista vuorovaikutteista, toiminnallista ja kokemuksellista opetustoimintaa, jossa keskitytään yhdessä toimimiseen käyttäen teatterin keinoja."

Draaman opettamisesta | Opetushallitus (oph.fi)

Eroja toki on  – huomattaviakin –  ja ne juontavat juurensa draaman paljon suuremmasta painoarvosta brittiläisessä koulujärjestelmässä. Siinä missä meillä draamaopetus on tiukasti integroitu äidinkielen ja kirjallisuuden puitteisiin ja tähtää ensisijaisesti koulumaailmassa tarvittavien esiintymistaitojen kehittämiseen, brittiläisessä järjestelmässä draama läpäisee käytännössä opetussuunnitelman kaikki oppiaineet ja valmentaa hyvin monipuolisesti ilmaisu- ja esiintymistaitojen kehittämiseen ja hyödyntämiseen, vaikka sielläkin se nimellisesti sisältyy kaikille pakollisen äidinkielen puhutun kielen oppimäärään. Brittikoulujen draamaopetuksen voi myös ajatella luovan perusvalmiudet teatterialan ammatteihin suuntautuville.

National curriculum in England: English programmes of study - GOV.UK (www.gov.uk)
Drama in the National Curriculum - Drama Resource
10405cfbt_drama (dramaresource.com)

1 ääntä

Kommentit

Suomalaisissa lukioissa on valinnaisia esittävän taiteen kursseja, mukaanlukien näyttelijäntyön kursseja, mutta niiden sisältö taitaa olla aika erilainen.