Mistähän löytyisi runo kymmenestä pienestä kynttilästä, jotka sammuvat yksi kerrallaan? "Huolimattomaks yksi käy, kohta ei loistetta senkään näy" "Huonoa…

Kysytty

Mistähän löytyisi runo kymmenestä pienestä kynttilästä, jotka sammuvat yksi kerrallaan?

"Huolimattomaks yksi käy, kohta ei loistetta senkään näy" "Huonoa seuraa yksi saa ja se kirkkaan kynttilän sammuttaa."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runokuvaelma Kymmenen pientä kynttilää ilmestyi Koitto-lehden joulunumerossa vuonna 1932 ilman tekijätietoja. Runo lienee alunperin tarkoitettu juhlaohjelmistoksi kouluihin, sillä kuvaelman oheen on liitetty esitysohjeet kymmenelle tytölle. Se on julkaistu (ohjeineen) myös Eero Salolan kokoamassa kirjassa Satunäyttämö : vanhoja ja uusia lastennäytelmiä (Valistus, 1936).