Mistä voisin hakea esteettömyystodistusta (police certificate) Yhdysvaltojen viisumihakemukseen tulevalle miehelleni? Hän on syntynyt Suomessa ja asunut…

Kysytty

Mistä voisin hakea esteettömyystodistusta (police certificate) Yhdysvaltojen viisumihakemukseen tulevalle miehelleni? Hän on syntynyt Suomessa ja asunut siellä ennen Ruotsiin muuttoa yli 20 vuotta sitten. Kysymys on sulhasviisumin myöntämisestä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksestäsi oletan, että sulhasesi on Suomen kansalainen. Kehottaisin ottamaan yhteyttä Yhdysvaltain Suomen konsulaattiin, jonka yhteystiedot ovat:

Consulate General of Finland, New York, NY
866 United Nations Plaza, Suite 250, New York NY, 10017
tel. (212)750 4400, fax (212) 750 4418
e-mail: finconny@ix.netcom.com
website: www.finlandnyc.org

Konsulaatin internet-sivut löytyvät osoitteesta:
http://www.finlandnyc.org/frkons.html
Konsulaatissa osataan varmasti kertoa tarkemmin jatkotoimenpiteestä, mutta lain mukaan:
"Jos passin antaa edustusto tahi 5 §:ssä tarkoitettu poliisilaitos tai nimismies, kotipaikan poliisilta on hankittava lausunto hakijan esteettömyydestä."