Otsikko
Mistä tulee sukunimi Väisänen? Mitä se tarkoittaa? Ovatko samaa juurta, ym.,ym? Kiitos.

Kysytty

Mistä tulee sukunimi Väisänen? Mitä se tarkoittaa? Ovatko samaa juurta, ym.,ym? Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimi Väisänen on tunnettu pääasiassa savolaisena sukunimenä, mutta se on yleinen myös Karjalassa. Nimestä on tietoja jo 1500-luvulta Savosta (Laurens Veijsen).Pielisjärvellä on elänyt henkilö nimeltä Staffan Wäisäin jne.
Nimi on yhdistetty sanaan "väisä", joka tarkoittaa järven jäälle asetettua tienviittaa ja sanaan "väisäkkä", joka tarkoittaa juonikasta. Nimi saattaa myös olla henkilönnimiperäinen ja samaa juurta kuin nimet Viisanen, tai Väntsi.
Lähde:
Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala
Sukunimet
Otava 2000