Onko tietoa näistä sukunimistä esim. Onko savolaista, karjalaista syntyperää? Onko kukaan tutkinut näitä? 1. Pekkarinen 2. Tuhkanen 3. Kalliokoski 4. Syrjälä 5…

Kysytty

Onko tietoa näistä sukunimistä esim. Onko savolaista, karjalaista syntyperää? Onko kukaan tutkinut näitä?

1. Pekkarinen
2. Tuhkanen
3. Kalliokoski
4. Syrjälä
5. Kokkonen

Vastaus

Vastattu

Pekkarinen on savolainen sukunimi. 1500-luvulta siitä on mainintoja Pellosniemeltä, Rantasalmelta, Vesulahdelta ja Tavinsalmelta.

Tuhkanen-nimisiä on asunut 1500-1600-luvulla ainakin Pellosniemellä, Juvalla, Kangasniemellä, Sortavalassa, Kesälahdella, Sotkamossa ja Kemissä.

Kalliokoski on pääosin länsisuomalainen nimi. Eniten tämännimisiä on Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla, Oulussa ja Tampereella. Muutaman kerrannimi on otettu nimenmuutoksen myötä: esim. nimet Backman ja Fossi on joissakin tapauksissa suomennettu Kalliokoskiksi 1900-luvun alussa.

Syrjälä on yleinen talonnimi koko Suomessa. Sukunimenä sitä esiintyy Porvoo-Oulu-linjan länsipuolella.

Kokkonen on savolainen ja kannakselainen sukunimi. 1500-luvulla Kokkosia oli ainakin Pellosniemellä, Juvalla, Säämingissä, Tavinsalmella ja Rantasalmella. 1600-luvulta Kokkosia löytyy myös Pohjois-Karjalasta.

Tiedot löytyvät Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan kirjasta Sukunimet.

Juhani Pöyhösen kirjoista Suomalainen sukunimikartasto ja Suomalainen sukunimikartasto II: Karjalassa esiintyneet nimet myös lisätietoa nimien esiintymisestä eri puolilla Suomea. Mahdollisten sukuseurojen kautta saattaa myös löytyä tietoa nimistä.