Mistä tulee stadin slangin sana dösä, joka tarkoittaa linja-autoa?

Kysytty

Mistä tulee stadin slangin sana dösä, joka tarkoittaa linja-autoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikuttaa vahvasti siltä, etteivät edes etymologiaan paneutuneet tutkijat tai harrastajat osaa selittää termin taustaa. Dösä (tai dösa, kuten jotkut sen haluavat kirjoittaa) voi olla omaperäinen väännös sanasta "bussi" tai "busa", mutta sellaistakin on arveltu, että termin takana olisi ruotsin kielen sana "dosa", rasia. Tässä teoriassa oletetaan, että bussi olisi yleisesti koettu "purkkimaisena", ahtaana kulkuvälineenä.

Itsekin termiä "dösä" käyttäneenä en muista koskaan miettineeni sanan etymologiaa tai kuulleeni sen selityksiä. Oma veikkaukseni on, että se on kekseliäs väännös "busasta".

Heikki Poroila
HelMet-kirjasto

27 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Uskoisin professorien tavoin vääntelyyn busa - bösa - dösa. Venäjän vaikuttaessa slangiin dösalla ei juuri skujattu. Ruotsin dös tarkoittaa kivistä hautakammiota ja dyscha taas selkänojatonta sohvaa. Täytyisi olla aika valistunut johtaakseen niistä dösan...

Mulle tuli intuitiivisesti mieleen saksan kielen sanonta "lass uns losdüsen", joka tarkoittaa "lass uns eilig aufbrechen" eli lähdetään vetään tms.
Ein Düsenflugzeug tarkoittanee suihkukone.
Olisko kyseessä ollut saksalaissekoitteinen skidejen ilmaus menopelille?

Dösa saattaa olla virolaista vaikutusta, koska virossa ei ole vokaaliharmoniaa. Ehkä pitäisi katsoa myös venäjän mahdollista vaikutusta. Kaikki katupojathan olivat tekemisissä venäläissolttujen kanssa.

This is an old discussion, but I am wondering if it might be connected to the German word "Dose" or Konservendose. Which means "can" as in "säilyke". But it's just a guess.

Uskon vahvasti, että se tulee ruotsin sanasta dörr, joka bussin aukeavien ovien myötä (=dörrar) on kääntynyt muotoon dösä.