Mistä tulee siirtolapuutarhan nimi. Siis nimenomaan siirtola. Mikä/mitä siirretään?

Kysytty

Mistä tulee siirtolapuutarhan nimi. Siis nimenomaan siirtola. Mikä/mitä siirretään?

Vastaus

Vastattu

Siirtolapuutarhaliikkeen syntysijoilla Saksassa alkoivat jotkut puutarhoista nimittää itseään siirtoloiksi (Kolonie), koska tarkoitus oli, että asukkaat omaksuvat kokonaan uudet elämäntavat ja lähtevät ikään kuin siirtolaisiksi pois epäterveellisestä kaupungista.

Siirtolapuutarha-sanan rinnalla Suomessa on puhuttu ryhmäpuutarhoista. Porvooseen vuonna 1915 perustettua Suomen ensimmäistä siirtolapuutarhaa nimitettiin nimenomaan ryhmäpuutarhaksi. Vähitellen ruotsin koloniträdgård-sanan mallin mukainen siirtolapuutarha-nimitys kuitenkin vakiintui kielenkäyttöön, vaikka Helmi Krohn alan kotimaisen perusteoksen, Ossian Lundénin vuonna 1918 julkaistun kirjan Koloniträdgårdar suomensikin vielä nimellä Ryhmäpuutarhoja. Tampereella sitä vastoin oltiin alusta alkaen siirtolapuutarha-asialla: syyskuussa 1915 Kalle Kalervo piti Tampereen työväentalon juhlasalissa esitelmän siirtolapuutarhatoiminnasta Ruotsissa ja Tanskassa. Tampereen Siirtolapuutarhayhdistys perustettiin keväällä 1916 ja viljelytoiminta Hatanpäälle perustetussa uudessa puutarhassa alkoi samana vuonna.

Lähde:
Mirja-Riitta Siivonen, Pirkko Salonen & Tuija Kuchka, Siirtolapuutarha : kaupunkilaisten paratiisi