Mistä tulee sanonta nyt alkoi Lyyti kirjoittaa?

Kysytty

Mistä tulee sanonta nyt alkoi Lyyti kirjoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanonnan ”Jo rupesi Lyyti kirjoittamaan” taustalla on suomalaisten siirtolaisuus Amerikkaan. Siirtolaiset odottivat kotimaasta postia, mutta sitä ei luonnollisesti kuulunut ennen kuin kotimaahan oli lähetetty tarkka osoite. Eli kun osoite saatiin ”Jo rupesi Lyyti kirjoittamaan, nyrkin kuva joka sanan jälessä” (R. Hyvönen Laukaalta; Kansanrunousarkisto.)

Sanonta levisi myös muihin yhteyksiin kuvaaman jonkin toiminnan sujuvuutta esteiden poistuttua. Esimerkiksi ” Haupitsipatteri oli saanut tulenjohdolta väärät lukemat ja niin ensimmäinen tuli-isku ammuttiin liiaksi eteen. Tulenjohdon korjattua lukemat toinen isku osui keskelle hyökkäysryhmittymää. Kuultuaan täysosumista eräs tykistönjohtaja sanoi nuivasti: ” Jo rupes lyyti kirjoittamaan, kun sai oikean osoitteen .” – Pentti Pekonen SK 11.11.67. ”

Lähde:
Suomen kielen sanakirjat. 2 : Suomalainen fraasisanakirja / toim. Sakari Virkkunen. Otava, 1981

209 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hei, isoäitini oli Lyydia , jota "Lyytiksi" kutsuttiin. Hän kirjoitti aikoinaan kirjeitä ja papereita kyläläisten puolesta. Vuosisadan alussa ja ennen sotia kirjoitustaito kun ei ollut vielä kaikilla hallussa. Niinpä kyläläiset kääntyivät Lyytin puoleen ja pyysivät häntä kirjoittamaan puolestaan milloin mitäkin asiaa, kirjoittipa hän kerran presidentillekkin. Ihmiset puhuivat, että "pistetään Lyyti kirjoittamaan" ja niin "Lyyti alkoi kirjoittaa". "Lyyti" on siis ollut ihan oikea henkilö, josta sanonta on lähtenyt liikkeelle.

Kertomus sivuillanne on varmasti osittain paikkansa pitäväkin, koska paljon suomalaisia lähti tuolloin Amerikkaan ja kirjeenvaihto oli kiivasta. Niinpä oli Lyytikin Amerikassa asunut vuosisadan alussa ja ollut siellä naimisissakin, mutta palasi sitten Suomeen lastensa kanssa.

Heiskasen sukua tämä lyyti?

Ei ole olen kuullut joskus sen mutta tuollainen sen nimi ei ollut.

Itse olen kuullut sanonnan muodossa "nyt alkoi Lyyti kirjoittamaan Ameriikoista" sekä "jo alkoi Lyyti kirjoittamaan kun osoitteen sai".

Eli että kyseessä oli ollut naishenkilö, joka oli muuttanut Amerikkaan, muttei ollut kirjoittanut, koska hänellä ei ollut osoitetta. Ja kun hän sai osoitteen, niin kirjettä alkoikin sitten tulla.

(Kieliopillisesti oikein sanotaan Laukaasta, ei Laukaalta.)

No ei varmaan ole juuri sinun suvusta lähtenyt .Kai tuo LYYTi on pitänyt olla jonkun ns merkittävän henkilön nainen jotta se jäi elämään.En usko et joku tava Lyyti ois päässyt näin ajattomasti elämään.Katso kun Martta,Ritva,Orvokki,Raili ja muutkin varmasti kirjoittivat.+Eikä kyläsi ole ollut ainoa suomessa.Ei ole tarkoitus vähätellä.En vain usko yhden henkilön tätä aloittaneen.

Ville kirjoittaa...

Hyvinkin voi olla, että jinkun kylän Lyyti on kirjeitä kirjoitellut muidenkin puolesta ja sana levinnyt.

Lyyti- nimestä tulee sitäpaitsi sujuva olo, "lyyti" on kuin joku laakeri jokaalkaa rasvattuna toimimaan hyvin. Paljon töksähtävämmältä kuulostaisi: "Jo alkoi Ritva kirjoittamaan."
Eiköhän suomalaisilla ole aina ollut runollista kielikorvaa sen verran, että "ko alkoi Lyyti kirjoittamaan" kerta kaikkiaan kuulostaa siltä, että jotakin todella alkoi tapahtua!
Jos ei ole ollut kyseessä oikeasi Lyyti- niminen henkilö, niin runollisesti Lyyti rimmaa ja sopii tähän merkitykseen hienost! Kansan runoutta ja rytmitajua tämä sanonta mallaa!

Ylen sivulla:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/09/24/juhani-aho-ensimmainen-suomenk…

On Juhani Ahon siskon Alma Leseliuksen haastattelu, jossa hän kertoo Ahon kerran kirjeessään pyytäneen toisia kirjoittamaan takaisin kuulumisia, varsinkin hän toivoi siskonsa Lyydin kirjoittavan. Onkohan tuollainen Lyydin kirjeiden kirjottaminen jossain Ahon runsaassa tuotannossa.

Tekstissä on termivirhe. Sananpartta käyttänyt mies oli ilmeisestikin yksi tykinjohtajista, ei eräs tykistönjohtaja. Tykinjohtaja eli tykkiryhmän johtaja johtaa ryhmää, joka suorittaa yhden tykin siirtämisen, ampumakuntoon laiton sekä lataamisen ja ammunnan. Patteri (tarkemmin tulipatteri) jakaantuu jaoksiin, joihin kuhunkin kuuluu esimerkiksi kolme tykkiryhmää. Patterissa vastaa jalkaväen komppaniaa ja jaos joukkuetta, joka muodostuu ryhmistä. - Tykistönjohtaja-titteliä ei ole olemassa - kenttätykistön ylin aselajijohtaja on tykistön tarkastaja.