Otsikko
Mistä tulee ennen vanhaan käytetty puhuttelu "Hyvä Veli"? Vanhoissa kirjeissä tätä näkee. Tiedän siis että hyvävelikerhoista jne. puhutaan, mutta onko tämän…

Kysytty

Mistä tulee ennen vanhaan käytetty puhuttelu "Hyvä Veli"? Vanhoissa kirjeissä tätä näkee.

Tiedän siis että hyvävelikerhoista jne. puhutaan, mutta onko tämän ilmaisun varsinainen alkuperä tiedossa? Hakukoneella en löytänyt vastausta.

Vastaus

Vastattu

"Hyvä Veli" on ollut alun perin nimenomaisesti kirjeenvaihtoon kuulunut tapa puhutella vastaanottajaa, kun on tarvittu muodollista tuttavallisempaa ilmausta. Suomalaisessa perinteessä "rakas"-sanaa on käytetty vain niin sanotusti tositarkoituksessa, hyvin läheisten tai sukulaisten välisessä kirjeenvaihdossa, eikä englantilaisen kielialueen "Dear..."-aloitus siksi sovellu kovinkaan hyvin suomalaiseen tunneilmastoon. "Veli"-sanan käyttöön voisi ajatella päädytyn vaikkapa siksi, että on haluttu ilmaista jonkinlaista henkistä sukulaisuussuhdetta ilman tarpeetonta tunteilua. Per T. Ohlssonin kirjassa Albert Bonnier ja hänen aikansa kuvataan Bonnierin ja Zacharias Topeliuksen välisen kustantaja–kirjailija -suhteen kehkeytymistä ystävyydeksi: "Heidän kirjeenvaihdostaan voi seurata, kuinka suhde kehittyi vähitellen aidoksi ystävyydeksi -- . Kirjeenvaihto vilkastui, ja puhuttelu 'Herra' vaihtui muotoon 'Hyvä veli'." Omalta osaltaan ilmauksen "Hyvä Veli" voi ajatella liittyvän myös siihen, että maailma puhuttelun syntyaikoihin oli suuressa määrin miesten.

Lähteet:
Sanankäytön pikkujättiläinen
Vuokko Raekallio-Teppo, Kirje opetuksen kohteena. – Virittäjä 4/1951
Per T. Ohlsson, Albert Bonnier ja hänen aikansa