Otsikko
Mistä teoksesta tai teoksista löytäisin tietoja seuraavista kirjailijoista: Johan Herman Wessel (1742–1785), Sándor Petőfi (1823–1849), Detlev von Liliencron …

Kysytty

Mistä teoksesta tai teoksista löytäisin tietoja seuraavista kirjailijoista: Johan Herman Wessel (1742–1785), Sándor Petőfi (1823–1849), Detlev von Liliencron (1844–1909), Holger Drachmann (1846–1908), Gustaf Fröding (1860–1911). Lähinnä tarvitsisin tiedon kirjailijoiden edustamista tyylikausista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksesta Otavan kirjallisuustieto löytyy tietoa kaikista mainituista kirjailijoista.

Johan Herman Wessel parodioi aikansa - valistuksen ajan - teatteria satiirin ja huumorin keinoin ja klassisen ranskalaisen murhenäytelmän pateettiseen tyyliin ironisoi yhteiskunnalista sovinnaisuutta.

Sándor Petőfin tuotanto edustaa byronilaista romantiikkaa. Petőfin tärkeimpänä vaikuttimena oli unkarilainen kansanrunous.

Detlev von Liliencron oli impressionistisen runouden edelläkävijä Saksassa. Hänen aiheitaan olivat luonto, rakkaus ja sotilaselämä.

Holger Drachmann oli poliittisvallankumouksellinen runoilija ja läheni tietyssä vaiheessa myös kansallisromantiikkaa.

Gustaf Fröding oli Ruotsin uusromantiikan suuria runoilijoita.

Lähde:
Otavan kirjallisuustieto / toimittaneet Risto Rantala ja Kaarina Turtia. Helsingissä : Otava, 1990

Lisää lähdekirjallisuutta näistä kirjailijoista voi etsiä kirjastojen yhteistietokannasta Melindasta http://melinda.kansalliskirjasto.fi.