Otsikko
Haluaisimme hankkia lukiomme kirjastoon mahdollisimman uuden kirjallisuushistorian. Mikä tietoteos kannattaisi hankkia?

Kysytty

Hei!

Haluaisimme hankkia lukiomme kirjastoon mahdollisimman uuden kirjallisuushistorian. Mikä tietoteos kannattaisi hankkia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuorein suomeksi ilmestynyt yleisesitys länsimaisen kirjallisuuden historiasta taitaa olla Pekka Vartiaisen yli 900-sivuinen ”Länsimaisen kirjallisuuden historia” (BTJ, 2009). Jos yhden järkäleen sijaan haluaa mieluummin saman erillisinä kirjoina, Vartiainen on julkaissut sen myös päivitettyinä osina ”Antiikki, keskiaika ja renessanssi länsimaisen kirjallisuuden historiassa”, ”Barokki, klassismi, valistus ja romantiikka länsimaisen kirjallisuuden historiassa”, ”Realismi länsimaisen kirjallisuuden historiassa”, ”Modernismi länsimaisen kirjallisuuden historiassa” (Avain, 2010). Vartiainen on julkaissut uudemmasta kirjallisuudesta vielä lähes 1000-sivuisen kirjan ”Postmoderni kirjallisuus : länsimaisen kirjallisuuden historia 1945-2000” (Avain, 2013).

Jos haluatte hankkia Suomen kirjallisuushistoriaa käsittelevän teoksen, tuorein ja suositeltavin on kolmiosainen ”Suomen kirjallisuushistoria” (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1999), jonka osat ovat ”Hurskaista lauluista ilostelevaan romaaniin”, ”Järkiuskosta vaistojen kapinaan” ja ”Rintamakirjeistä tietoverkkoihin”. Sarjaa on ollut toimittamassa laaja joukko tutkijoita, ja se huomioi paremmin sellaiset kirjallisuuden osa-alueet, jotka vanhemmat kirjallisuushistoriat ovat usein sivuuttaneet kokonaan kuten varhaiset suomalaiset naiskirjailijat ja työväenliikkeen kirjallisuuden. Sarja saattaa olla uutena ostettuna melko kallis, mutta käytettynä esimerkiksi antikvariaatista sen saattaa saada halvemmalla.

Kirjallisuushistorioita on kirjoitettu myös rajatummista aiheista, mutta nuo kaksi ovat tosiaan laajemman kirjallisuushistorian kannalta tuoreimpia.