Otsikko
Mistä sukunimi Marku on peräisin? Mietin onko nimi alunperin suomalainen.

Kysytty

Mistä sukunimi Marku on peräisin? Mietin onko nimi alunperin suomalainen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan Sukunimet-kirjan (2000) mukaan sukunimi Marku viittaisi nimeen Markus. "Markukseen palautuvista, isännän etunimen mukaan annetuista talonnimistä ovat sukunimiksi siirtyneet myös Markku (81; Lappeerannan seutu), Markunmäki(18; Orivesi) ja Marku(61; mm.Huittinen)..."
Elikä luultavasti suomalainen sukunini alkuperältään.