Mikä on lokin tarkoitus? Mikä on lokin paikka ruokaketjussa? Miksi lokkeja on tässä maailmassa? Miksi lokki syö toisten lintujen poikasia? Miksi lokki on…

Kysytty

Mikä on lokin tarkoitus?
Mikä on lokin paikka ruokaketjussa?
Miksi lokkeja on tässä maailmassa?
Miksi lokki syö toisten lintujen poikasia?
Miksi lokki on rauhoitettu, mutta oikeutettu käymään ihmisen kimppuun?

Vastaus

Vastattu

Kaikilla eläimillä on oma tärkeä tehtävänsä luonnossa ja paikkansa ravintoketjussa. Birdlife.fi-sivustolle on koottu vastauksia lintujen (myös lokkien) ja ihmisen yhteiselosta esitettyihin kysymyksiin: https://www.birdlife.fi/lintutieto/faq/linnut-ja-ihminen-2/

13 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Töölönlahden nurtsilla oli taas paljosti nuoria lokkeja päivystämässä, ja ilmeisesti ruokalevottelemassa.

Sosioekonominen tilanteeni ei suo ruokapöytääni juurikaan lihaa. Ja metallimaustetut makaroonitkin ovat kaupoista takaisin vedettyinä. Joten nälkä kurnii...

Voinko täydentää ruokavajettani lokin lihalla?

Metsästyslaki, Stadin asetukset ja muut laillisuusnäkökohdat eivät kysymyksen suhteen kiinnosta, koska olen käytettävyysiältäni jo ohitettu ja tuloryhmää jolle kansalaisen turva ja oikeudet eivät muutenkaan enää kuulu.

Enemmänkin kiinnostaa että voiko lokkeja syödä ihmisen terveydellisten syiden kannalta?

Mielikuva lokista "paskalintuna" on vahva, mutta kaikki lokit eivät käy kaatopaikoilla ruokailemassa.
Milloin lokista tulee myrkyllinen taudinlevittäjä johon ei saa koskea, jottei itse saa tartuntaa jostain tappavasta taudista?

Ja mitä ne lokkien levittämät pöpöt sitten oikein oikeasti ovat?

Elämmekö tautien suhteen uutta aikaa, sillä nykyisin monet ns. villieläimet, ruokailevat myös kaupungeissa ja vähintäänkin täydentävät lautasmalliaan "ihmisperäisillä" aterioilla, ja jätöksillä.