Mistä sanalle ”vasikka” tulee se merkitys, joka tarkoittaa poliisin lukuun toimivaa ilmiantajaa?

Kysytty

Mistä sanalle ”vasikka” tulee se merkitys, joka tarkoittaa poliisin lukuun toimivaa ilmiantajaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun yliopiston entisen suomen kielen professorin Kaisa Häkkisen mukaan "vasikka" ilmiantajana perustuu Raamatusta löytyvään vertauskuvaan. Häkkinen kertoo Kielikello-lehden numerossa 4/2004, että tämä "vasikan" merkitys tulee Vanhan testamentin Tuomarien kirjan 14. luvusta, jossa kerrotaan Simsonista. Tässä linkki Häkkisen artikkeliin. (Linkistä tulevat näkyviin kaikki Kielikellon artikkelit vuoden 2004 numerosta 4. On siis klikattava sivun lopussa kohtaa "Näytä lisää kirjoituksia", jotta saa näkyviin Häkkisen artikkelin).

https://www.kielikello.fi/-/4_2004