Mistä on peräisin tai mistä tulee sana ettone

Kysytty

Mistä on peräisin tai mistä tulee sana ettone

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ettone, ettonet, ettana, ettane on tarkoittanut aterian jälkeistä ruokalepoa. "Ettone" on itämurretta, ja sen kantasanana on vanha germaaninen lainasana "eta", josta puolestaan johdetaaan ruotsin kielen "äta". Lähde: Suomen sanojen alkuperä, Etymologinen sanakirja 1. (1992).

387 ääntä

Kommentit

Ettone on koti-Karjalassa käytetty ruokalevon ilmaisu. Olen levittänyt sanan merkitystä myös tänne Keski Suomeen.

Ettonee sanovat japanilaiset usein, kun haluavat hetken miettiä, ennenkuin sanovat asiansa.