Mistä nimitys joulupukki on tullut? Liittyykö se jotenkin oikeaan pukkiin? (urospuolinen vuohi) Milloin siirryttiin punanuttuisen nykypukin käyttöön…

Kysytty

Mistä nimitys joulupukki on tullut? Liittyykö se jotenkin oikeaan pukkiin? (urospuolinen vuohi)
Milloin siirryttiin punanuttuisen nykypukin käyttöön jouluperinteessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimitys joulupukki liittyy urospuoliseen vuoheen pukiksi pukeutuneen ihmisen kautta.
Kaisu Vuolio kirjoittaa teoksessaan Suomalainen joulu (1981) seuraavaa: "Varsinaisen joulun jälkeen, paikoin jo tapanina, paikoin vasta joulun lopulla, kylien nuoret miehet alkoivat naamioituneina kulkea talosta taloon. Heidän joukossaan oli usein joulupukki, eläintä esittävä hahmo, jolla oli turkki nurinpäin päälä, toisin sanoen karvapuoli ulospäin. Päässä oli sarvet ja kasvoilla tuohesta tehty naamari. Partana oli välillä vispilä ja korviin oli saatettu asettaa puulusikat.
Tällainen pukki ei alkuaan ollut lahjojen tuoja. Päinvastoin nuorilla miehillä oli tarkoituksena kerjätä tarjoilua ja ilmaisia ryyppyjä."
Pukki pelotti lapsia, mutta huvitti aikuisia. Säätyläisetkin tunsivat tällaisen pukin ja ottivat sen joululahjoja jakavaksi joulupukiksi.

Pyhä Nikolaus ja muut lahjojen tuojat (kuten saksalainen valkopartainen Weihnachtsmann) sekoittuivat nuuttipukkiin. Ruotsalaistenkin lahjat on joskus ennen tuonut pukki:
https://popularhistoria.se/vardagsliv/traditioner/sa-blev-bocken-jultom…
Vaikutteita on varmasti tullut sieltäkin.

Nurinkäännetty turkki on pysynyt pitkään joulupukin käytössä. Vuonna 1994 julkaistussa Ritva Lehmusoksan teoksessa Joulu, joulu, armas aika sanotaan:"Useimmiten vielä nykyäänkin maaseudun joulupukin asu on perinteinen nurinkäännetty sisäturkki karvareuhkoineen."

Yhdysvalloissa vuonna 1931 joulupukki esiintyi punaisessa, valkoisin turkisreunuksin somistetussa asussa Coca-colan mainoskampanjan yhteydessä.

Korteissa ja mainoksissa punapukuisia pukkeja oli nähty jo 1900-luvun alussa, mutta kodeissa käyvä punanuttuinen pukki alkoi yleistyä toisen maailmansodan jälkeen.

Oman lapsuuteni joulupukki oli 1960-luvulla perinteisen suomalaisesti pukeutunut, mutta tuttu oli myös mm. Aku Ankka -lehden amerikkalaispukki.

Yllämainittujen lähteiden lisäksi vastauksen laadinnassa on käytetty teosta Joulu kultainen (1997).