Kalevalassa esiintyy Annikki. Onko hän Ilmarisen vai Lemminkäisen sisko? Kahdennessatoista runossa hänet esitetään Lemminkäisen sisarena. ”Hämääkö” sisar-sana?…

Kysytty

Kalevalassa esiintyy Annikki. Onko hän Ilmarisen vai Lemminkäisen sisko? Kahdennessatoista runossa hänet esitetään Lemminkäisen sisarena. ”Hämääkö” sisar-sana? Viittaako se Lemminkäisen kohdalla vain läheiseen, naispuoliseen ihmiseen?

Vastaus

Vastattu

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran sivuilta löytyy niin uusi Kalevala (vuodelta 1849) kuin sen selityksiäkin.

12. runosta löytyy kohta (säkeet 17-19):

  Ainikki sisar Ahilla;
  sep' on saattavi sanoman,
  sepä kielen kantelevi

Runon hahmo on Ainikki, joka tulkitaan tosiaan Ahti Lemminkäisen sisareksi. (Lähde: http://kalevala.finlit.fi/erisnimet )

18. runosta puolestaan löytyy Annikki, joka puhuttelee Seppo Ilmarista veljekseen, ja jota seppä puhuttelee sisarekseen (säkeet 271-276):

  Sanoi seppo Ilmarinen:
  "Annikki sisarueni!
  Taon sulle sukkulaisen,
  taon sormukset soreat,
  kahet, kolmet korvaskullat,
  viiet, kuuet vyöllisvitjat:

Annikki tulkitaan Ilmarisen sisareksi. (Lähde: https://kalevalaseura.fi/en/about-kalevala/whos-who-in-the-kalevala/ )

Näin siis Elias Lönnrotin kokoamassa ja sepittämässä Kalevalassa, alkuperäisissä suomalaisissa ja karjalaisissa kansanrunoissa hahmot ja roolit ovat voineet olla toisenlaisia.

Lisää luettavaa naisista Kalevalassa ja kansanperinteessä:

  • Anttonen, Pertti, ja Matti Kuusi. Kalevala-lipas. Uusi laitos. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1999.
  • Piilola, Tiina. Kalevalan naiset. Helsinki: Kustantamo S&S, 2019.
  • Kouvola, Karolina, Apila Pepita Miettinen. Pohjolan jumalattaret. Helsinki: SKS Kirjat, 2021.
  • Juvonen, Riikka. Louhen hymy. Helsinki: WSOY, 2013.
  • Apo, Satu. Naisen väki: Tutkimuksia suomalaisten kansanomaisesta kulttuurista ja ajattelusta. Helsinki: Hanki ja jää, 1995.