Otsikko
Mistä nimi Emilia tulee, ja mitä se tarkoittaa. Entä Gabriella?

Kysytty

Mistä nimi Emilia tulee, ja mitä se tarkoittaa.
Entä Gabriella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Emilia on roomalaisesta Aemelius-sukunimestä lähtevän Emilin sisarnimi, joka yleistyi erityisesti 1700-luvulta lähtien monissa Euroopan maissa. Suomen almanakassa se oli 1851 muodossa Emelia, Emilia on ollut siinä 1852, 1864-1928 ja uudelleen vuodesta 1950 19.5. Keskieurooppalaisperäinen Emilie oli Pietarin suomalaisessa almanakassa 1807 22.5. Englanninkielisissä maissa yleisin muuntuma on Emily.

Gabriella on italiasta ja ranskasta periytyvä Gabrielin sisarnimi. Suomen ruotsalaisessa almanakassa Gabriella on Gabrielin rinnalla 24.3. Nimen muita kirjoitusasuja ovat mm. Gabriela, saksan ja englannin Gabriele ekä ranskan Gabrielle.
Katolisissa maissa on kolmesta nimeä kantavasta pyhimyksestä tunnetuin ranskalainen karmeliitta Gabriele Croissy, joka mestattiin Ranskan suuren vallankumouksen jälkiselvittelyissä neljäntoista muun karmeliittasisaren kanssa 17.1.1794.
Lähde: "Suuri etunimikirja" / Pentti Lempiäinen, 1999. ISBN 951-0-23323-4