Otsikko
Mistä löytäisin runon, josta seuraavat vinkit. 85-vuotias äitini on lausunut koulun joulujuhlassa vuonna 1949 joulurunon, jota emme ole etsinnöistä huolimatta…

Kysytty

Hei! Mistä löytäisin runon, josta seuraavat vinkit.

85-vuotias äitini on lausunut koulun joulujuhlassa vuonna 1949 joulurunon, jota emme ole etsinnöistä huolimatta löytäneet. Hän arvelee runon olevan Lauri Pohjanpään tai V.A. Koskenniemen.
Tässä pätkiä, mitä hän runosta muistaa.

Lankesi ilta jouluaaton
tähtinen, revontulien

Mies oli kauas joutununna
taakse turjan tuntureitten
kylmähän Lapinkylähän
lapintietäjän talohon.

Muisti hän kullaista kotia,
oman pirtin vaikeutta.

Murhemieltä murtelevi
lapintietäjä saneli
ovipielestä ometan
antanet sä mustan härjän.

Niin olet kotona kohta
tämän tunnin tietämillä...

Mihin härkä on kadonnut
ovenpielestä ometan?

Tämä runo on saattanut ilmestyä myös jossakin vanhassa joululehdessä.

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti emme löytäneet tätä runoa. Ehkä joku lukijoistamme tunnistaa sen?