Otsikko
Mistä nimi Annarella, tarkoittaako se mitään? Jos niin mitä? Entä Annukka ja Kaisa?

Kysytty

Mistä nimi Annarella, tarkoittaako se mitään? Jos niin mitä? Entä Annukka ja Kaisa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Annarella-nimeä ei ole almanakassa eikä sitä löydy myöskään nimioppaista. Se voisi olla Anna-nimen lempinimi tai Annabella-nimen muunnos. Myös Annukka on joidenkin a-kirjaimella alkavien nimien, kuten Annan ja Annikin, lempinimi (Lähde: Saarikalle, Suomalainen: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön). Annukka on ollut almanakassa vuodesta 1973. Kaisa-nimestä on kyselty ennenkin. Aiemmat vastaukset löydät palvelun arkistosta kirjoittamalla tyhjään ruutuun sanat Kaisa etunimet.

0 ääntä

Kommentit

Annarella kuulostaa italialaiselta. En osaa italiaa, mutta italian kielessähän on diminutiivi/hellittely-päätteitä kuten -nino/-nina. Maskuliinipääte -ello ja vastaava feminiinipääte -ella kuulostavat samanlaiselta. Mieleeni tulee G. Grassin kirjan pohjalta tehty elokuva Peltirumpu, jossa päähenkilöä Oscaria kutsuu hänen italialainen tyttöystävänsä nimellä Oscarello. Ehkä Annarella voisi olla vastaavanlainen hellittelymuoto nimestä Anna.
Muutkin diminutiivimuodot ovat muokanneet varsinkin etunimiä: Marita merkitsee pientä tai rakasta Maria, Anita pientä tai rakasta Anaa, jne. Tuota -ito/-ita-diminutiiivipäätettä käytetään ainakin espanjan kielessä myös melkein mistä tahansa sanasta (substantiiveistä, adjektiiveista ja adverbeista).

Niin, ja italian 'sorella' tarkoittaa sisarta. Annarella voisi olla vaikkapa Annabellasta tehty näppärä muunnos: 'Anna-Sisko'.