Mistä näkee seurakuntien kirkonkirjat ja niiden säilytyspaikat? Esimerkiksi kirja Saarijärven seurakunnan Kirkonkirja 1900-1909 IV (Saarijärven seurakunta, Pää…

Kysytty

Mistä näkee seurakuntien kirkonkirjat ja niiden säilytyspaikat?

Esimerkiksi kirja Saarijärven seurakunnan Kirkonkirja 1900-1909 IV (Saarijärven seurakunta, Pää- ja rippikirjat, 1900 - 1909, I Aa:28) on olemassa, mutta en löydä sitä millään hakukoneella.

Vastaus

Vastattu

Suomen sukuhistoriallisen yhdistyksen sivuilta ( https://www.sukuhistoria.fi/sshy/index.htm ) kaikki kirkonkirjat ja muu materiaali ei ole nähtävissä, jos ei ole yhdistyksen jäsen! Jos ei vielä jäsenenäkään näe toivottuja dokumentteja on käännyttävä kyseisen seurakunnan puoleen. Seurakuntien käytännöt kuulemma vaihtelevat ja joissain dokumentteihin voi päästä tutustumaan hyvinkin nopealla aikataululla, mutta toisissa tapauksissa pitää tiedot pyytää lomakkeilla ja odotusaika voi olla 6 kk tai jopa 12 kk.

Sukututkimuksen saloihin varsin syvälle vie vanhahko (1994), mutta yhä tiettävästi hyvin perus-prinsiipit esittelevä kirja 'Selvitä sukusi - tietoa sukututkijalle' (Toim. Marja-Liisa Putkonen, ISBN 951-692-297-X )

Apua tutkimuksiinne voitte myös pyytää maakuntanne sukututkimus-yhdistykseltä: http://www.keskisuomensukututkijat.fi/

Vastaukseeni konsultoin ihmistä, joka tekee tällä hetkellä työkseen sukututkimukseen liittyvää työtä ja tutkii kirkonkirjoja päivittäin.

Ystävällisin terveisin: Kimmo Keinänen / Helsingin kaupunginkirjasto / Pasilan kirjasto