Mistä löytyy tietoa avantouinnin ja saunan terveysvaikutuksista - yhdessä ja erikseen?

Kysytty

Mistä löytyy tietoa avantouinnin ja saunan terveysvaikutuksista - yhdessä ja erikseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta löytyy melko vähän suomenkielistä tutkimustietoa.

Linda - yliopistokirjastojen yhteisluettelo antaa aiheilla
avantouinti terveysvaikutukset
saunominen terveysvaikutukset
seuraavat teokset:

Hyinen hurmio : avantouimarin käsikirja / Pasi Heikura, Pirkko Huttunen, Taina Kinnunen

Sauna : kirjoituksia viideltä vuosikymmeneltä 1946-96 / Suomen saunaseura , [1997] 83 s. : kuv.

Aleksi artikkeliviitetietokanta löytää haulla avantouinti terveysvaikutukset 22 artikkelia yleisaikakaus- ja sanomalehdistä
Tässä tuorein:
Pulahda kylmään / Nikula, Sannaliina
Kotiliesi Vu/vsk/nro/s 2007 ; (85) ; 4 ; 72
Huomautus Haastateltavana dosentti Pirkko Huttunen avantouinnista

Aleksi-haku saunominen terveysvaikutukset antaa tuoreen viitteen:
Saunomisen terveyshyödyt ja riskit / Kukkonen-Harjula, Katriina, Duodecim 2007/13 sivut 1592-1596

Arto kotimainen artikkeliviitetietokanta antaa haulla avantouinti terveysvaikutukset 15 viitettä. Esimerkkejä artikkeleista, jotka osittain samoja kuin Aleksissa:
Avantouinti ei sovi kaikille / Ahonen, Riitta
Huomautus: Artikkeli perustuu terveyskeskuslääkäri Outi Sademiehen haastatteluun
Julkaisussa: Diabetes Suomen diabetesliitto 1998 : 4 , s. 52.

Huolet jäävät avantoon / Ahonen, Riitta
Huomautus: Artikkeli perustuu avantouintia harrastavan aikuistyypin diabetesta sairastavan Kari Pitzänin haastatteluun
Julkaisussa: Diabetes Suomen diabetesliitto 1998 : 4 , s. 51.

Ranskalainen tutkijatohtori selvitti: vahvistaako säännöllinen avantouinti kehoa? / Arvonen, Sirpa
Latu ja polku 2001 : 1 , s. 16-17.

Arto-haku saunominen terveysvaikutukset:
Sauna sopii sydänsairaallekin / Karvinen, Marjatta
Haastateltavana kardiologi Olavi Luurila tutkimuksestaan
Julkaisussa: Sydän . 1993/3 , s. 4-5.

Lindaa, Arto ja Aleksia pääsee käyttäämään yleisesti kirjastoissa.

Oulun yliopiston oikeuslääketieteen laitoksen sivulta löytyy tieto Pirkko Huttusen tutkimusprojektista. Tosin tutkimus lienee jo päätöksessään ja tulokset löytyvät kirjasta Hyinen hurmio.
http://cc.oulu.fi/~mlkortel/oikeus.htm#TUTKIMUSPROJEKTIT