Mistä löytyisi tietoa haukkateoriasta? Minua kiinnostaa haukkateoria nimenomaan novelleissa. Arvelisin, että teorian keksijä on Paul Heyne. Toisaalta…

Kysytty

Mistä löytyisi tietoa haukkateoriasta?
Minua kiinnostaa haukkateoria nimenomaan
novelleissa.

Arvelisin, että teorian keksijä on
Paul Heyne. Toisaalta kirjallisuusbiblio-
grafioita löytyy nimi Paul von Heyse?
Kumpi on teorian keksijä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Haukkateorian (Falkentheorie) kehittäjä on - aivan oikein - saksalainen kirjailija Paul von Heyse. Hän esitteli teoriansa teossarjansa Deutschen Novellenschatzes esipuheessa vuonna 1871. Tästä teoksesta ei tietääkseni ole käännöksiä muille kielille.Helsingin yliopiston Opiskelijakirjastosta näyttää löytyvän Heysen kirjoitusten koottu saksankielinen laitos (Gesammelte Werke), jossa tuo esipuhe on mukana.Suppeahko suomenkielinen kuvaus haukkateoriasta löytyy Marja-Leena Palmgrenin toimittamasta teoksesta Johdatus kirjallisuustieteeseen, s.226 (WSOY, 1986). Myös Rafael Koskimiehen teoksessa Novellin teoria ja muita tutkielmia (1958)käsitellään aihetta. Molemmat kirjat löytyvät Helsingin kaupunginkirjastosta. Heyse ehti hahmotella haukkateoriaa omassa kaunokirjallisessa tuotannossaan jo ennen varsinaisen teoriansa julkaisemista. Tunnetuin esimerkki lienee novelli L'Arrabbiata (1855), jonka suomennos on mukana Heysen kokoelmassa Novelleja (1911).