Etsiin yhtä novellikokoelmaa. Muistan teoksesta kaksi novellia. Toisessa novellissa päähenkilö (nuori nainen) vierailee säännöllisesti tuntemattomien…

Kysytty

Etsiin yhtä novellikokoelmaa. Muistan teoksesta kaksi novellia.

Toisessa novellissa päähenkilö (nuori nainen) vierailee säännöllisesti tuntemattomien henkilöiden hautajaisissa "kuokkimassa". Lopussa hän päätyy jonkun oikeasti tuntemansa henkilön hautajaisiin.

Toisessa novellissa päähenkilö huijaa lähteneensä lomalle, mutta oikeasti sulkeutuu asuntoonsa tietyksi ajaksi ja opiskelee "matkakohteestaan" kaikenlaista tietoa, jota sitten levittää jälkikäteen muille, jotka luulevat päähenkilön oikeasti käyneen kohteessa.

Luin kokoelman joskus 3-5 vuotta sitten ja muistaakseni kirjoittaja on suomalainen. Kyseessä saattoi olla nuorten kirja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi novellikokoelma on Karo Hämäläisen ja Salla Simukan Luokkakuva (Tammi, 2009). Hautajaisissa kuokkavierailevasta tytöstä kerrotaan tarinassa Kuokkavieras; matkojensa lavastajasta kertoo Maailmanmatkaaja.

"Luokkakuvassa on erilaisia tarinoita tavallisista nuorista ja tavallisia tarinoita erilaisista nuorista. -- Luokkakuvan kuudessatoista tarinassa kirjailijapariskunta valottaa nuorten elämänmenoa eri suunnista ja spektrin kaikissa väreissä."