Mistä löytäisin tietoa ja/tai lähteitä Suomen ruotsinkielisillä rannikkoalueilla elokuun viimeisenä viikonloppuna vietettävästä muinaistulien yöstä tai…

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa ja/tai lähteitä Suomen ruotsinkielisillä rannikkoalueilla elokuun viimeisenä viikonloppuna vietettävästä muinaistulien yöstä tai juhlasta (fornäldarnas natt). Mistä juhla on saanut alkunsa ja milloin? Miten sitä on alunperin vietetty?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muinaistulien yö (forneldarnas natt) on 1990-luvun Åbolands kulturrådetin ideoima ”perinne”, joka on saanut vaikutteita ruotsinkielisellä rannikkoalueella vietettävästä venetsialaisesta illasta (Venetiansk afton). Juhla on levinnyt sittemmin muuallekin Itämeren rannikolle.

Artikkeleita:

Anne Bergmanin artikkelissa käsitellään mm. juhlan oletettua alkuperää ja vartiotulijärjestelmää.

Bergman, Anne
Forneldarnas natt : framtidstro och historia i samtiden
Julkaisussa: Källan. - Helsingfors : Svenska litteratursällskapet i Finland. - ISSN 1237-8356. 2006 : 1, s. 6-20.

Bröckl, Birgitta
Forneldsnatten : kom för att stanna
Julkaisussa: Skärgård : tidskrift utgiven av Skärgårdsinstitutet vid Åbo Akademi. - Åbo : Åbo Akademi. - ISSN 0356-9381. 28 (2005) : 1, s. 32-35.

Muinaistulien yöhön liittyvää arkistoaineistoa löytyy Svenska Litteratursällskapetin (SLS - Folkkultursarkivet, http://www.sls.fi)kokoelmista. SKS:n Kansanrunousarkiston kokoelmiin ei muinaistulien yötä käsittelevää aineistoa kuulu.

Artikkeleita venetsialaisesta illasta:

Björklund, Guy
Venetiansk afton : något om firandets ursprung och utbredning
Julkaisussa: Skärgård : tidskrift utgiven av Skärgårdsinstitutet vid Åbo Akademi. - Åbo : Åbo Akademi. - ISSN 0356-9381. 28 (2005) : 1, s.29-31.

Höglund, Maj-Britt
Eldens och vattens fest : om villaavslutningen som tradition i Jakobstadstrakten
Skärgård : tidskrift utgiven av Skärgårdsinstitutet vid Åbo Akademi. - Åbo : Åbo Akademi. - ISSN 0356-9381. 28 (2005) : 1, s.40-44.

Björklund, Guy
Venetsialainen ilta Pietarsaaressa
Julkaisussa: toim. Urpo Vento: Juhlakirja : suomalaiset merkkipäivät. - Helsinki : Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1979
Kalevalaseuran vuosikirja, ISSN 0355-0311 ; 59). - ISBN 951-717-177-3, s. 177-179.

Wiklund, Reidunn
Veneziansk afton i Karleby- coh Jakobstadstrakten
Julkaisussa: red. Ulrika Wolf-Knuts: Folkloristiska uppsatser. - Åbo : Åbo akademi, 1993 (IF-rapport, ISSN 0357-3672 ; 14). - ISBN 951-650-192-3. 3, s. 94-122.