Mistä löytäisin skandinaavisia, suomalaisia ja karjalaisia balladeja? Olin pari vuotta sitten musiikkifestivaaleilla, joilla laulettiin mm. vanhoja…

Kysytty

Hei! Mistä löytäisin skandinaavisia, suomalaisia ja karjalaisia balladeja? Olin pari vuotta sitten musiikkifestivaaleilla, joilla laulettiin mm. vanhoja murhaballadeja. Muistan, että yhdessä balladissa kerrottiin tytöstä, joka ei suostunut menemään lordin kanssa naimisiin huolimatta siitä, että hänelle tarjottiin koruja ja puoli valtakuntaa, ja lordi sitten tapatti hänet. Mietin, että onko näitä koskaan kirjoitettu ylös?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muistamasi murhaballadit esittivät Heikki Laitinen (laulu) ja Kimmo Pohjonen (harmonikka). Nämä balladit on tänä vuonna levytettykin (Murhaballadeja = Murder ballads). Mm. tällä Ylen sivulla on tietoa:

http://yle.fi/radio1/musiikki/kansanmusiikin_ilta/murhaballadeja_histor…

Alkujaan balladit ovat levinneet suullisena perinteenä, mutta jo 1600-luvulla Suomessakin myös ylöskirjattuina. Sibelius-Akatemian Etno.fi.sivuilla on tietoa suomalaisista balladeista ja myös laulunäytteitä:

http://etno.net/sivu/balladi

Muita levytettyjä balladeja mm. näillä levyillä:

- Vienan kansan laulajia / Santra Remsujeva
- Den medeltida balladen = The medieval ballad
- Skillingtryck och mordballader
- Tak hardt uti hand : medievalballads and folksongs / Kim André Rysstad
- Flúgvandi bidil / Föroysk visu- og kvadalög

Kirjoja balladeista ja nuotteja ainakin alla olevissa:

- Balladeja : suomalaisesta balladiperinteestä : sävelmät ja tekstit : the Finnish ballad tradition : music and texts = Ballads / [toimittanut = edited by Anneli Asplund]

- Aakko-Einon laulut : Balladeja, romanilauluja / [Toimittanut ja sovittanut] Heimo Saksio

- Mentem epreszni erdore, afonyanzni rengetegbe : karjalai, inkeri es finn balladak = Läksin puolahan metsälle, muulle maalle mustikalle / fordtotta Szente Imre ; valogatta es szerkesztette Kadar György, Jaakko Kellosalo, Eija Kukkurainen ; a ksero szövegeket magyarra fordtotta Kadar György

- Balladeja ja arkkiveisuja : Suomalaisia kertomalauluja / Anneli Asplund

- Kukkarokivi : suomalaisen folkloren antologia / toimittaneet Leea Virtanen, Merja Virtanen