Mistä löytäisin selityksen käsitteelle 'rock'?

9.12.2002

Mistä löytäisin selityksen käsitteelle 'rock'?

12.12.2002
12.12.2002

Koska musiikkimielessä "rock" on geneerinen termi (yleiskäsite, jonka merkitys tarkentuu käyttöyhteydessä), sille onkin vaikea antaa yksiselitteistä ja tyhjentävää määritelmää. Opinnäytetyössä tällaista termiä käyttävä joutuu muotoilemaan määritelmän käytettävissä olevien tietojen pohjalta itse, jolloin on kyse operationaalisesta käsitteestä. Esim. "Grove music and musicians online" -verkkotietosanakirjan hakusanalla "rock" avautuu artikkeli,jolle lähdeluetteloineen pituutta tulee kolme A4-arkillista. Artikkeli alkaa: "A term used to denote a particular category of pop music." - Käynti kirjastossa lienee siis tarpeen. Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteissä asiakkaiden käytössä on työasemia, joilta käsin asiakkaat voivat käyttää Kansallisen elektronisen kirjaston tarjoamia hakuteoksia, mm. manittua Grovea ja lähes kaikista kirjastoista löytyy myös suomenkielinen hakuteos, Otavan iso musiikkitietosanakirja, jossa hakusana "rock'n'roll" viittaa laajempaan "popmusiikkiin".