Mistä löytäisin kaikki sanat lauluun, josta tiedän vain katkelman: "Sua kiitän Ylä-Savon sitkeä mies, sankari kuokan ja auran".

Kysytty

Mistä löytäisin kaikki sanat lauluun, josta tiedän vain katkelman: "Sua kiitän Ylä-Savon sitkeä mies, sankari kuokan ja auran".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laulun nimi on "Uudisraivaajan työlle" ja joissakin nuoteissa sen alaotsikkona on "Ylä-Savon laulu" tai omistus: "Ylä-Savon sitkeäselkäisille raatajille". Laulun on säveltänyt Ahti Sonninen ja sanoittanut Paavo Meriläinen.
Nuotissa Sekaäänisiä lauluja : 156. vihko (Otava, 1952) on lauluun seitsemän säkeistöä. Ensimmäinen säkeistö alkaa: "Jätit valmiiksi raivatut rintamaat". Seitsemäs säkeistö alkaa: "Sua kiitän, Ylä-Savon sitkeä mies, sinä sankari kuokan ja auran". Tässä nuotissa on laulusta sekakuorosovitus.
Laulu löytyy myös Ahti Sonnisen Laulan ja soitan -laulukirjoista, ainakin joistakin painoksista, mutta niissä painoksissa, jotka tarkistin, oli tästä laulusta vain neljä säkeistöä (1., 2., 5. ja 7. säkeistö).
Pellervon laulukirjassa (Pellervo-Seura, 1939) on myös Uudisraivaajan työlle -niminen laulu, jonka on säveltänyt A. Hiilimies ja sanoittanut Paavo Meriläinen. Sen kolmessa säkeistössä on osia Paavo Meriläisen sanoituksesta, mutta vain sieltä täältä (pätkä 2. säkeistön alkua, pätkä 3. säkeistön lopusta ja pätkä 7. säkeistön lopusta). Ylä-Savon sitkeää miestä ei mainita ollenkaan tässä versiossa.