Mistä löydän kirjallisuuta Kelan ja työvoimatoimiston lainsäädännöstä? Haluaisin myös tutkimustulostietoja, mitä ongelmia nuorilla on ollut, kun he ovat olleet…

Kysytty

Mistä löydän kirjallisuuta Kelan ja työvoimatoimiston lainsäädännöstä? Haluaisin myös tutkimustulostietoja, mitä ongelmia nuorilla on ollut, kun he ovat olleet töissä ulkomailla. Ovatko he saaneet riittävästi tietoa kotimaassa sekä ulkomailla. Onko aiheesta tehty tutkimuksia ? Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lait löydät Internetistä osoitteesta: http://www.finlex.fi/lains/index.html Kirjoita hakukenttään esim. säädöksen nimi tai numero: Laki Kansaneläkelaitoksesta (731/2001) ja Asetus työvoimatoimistoista (567/1997), ks. myös Laki työvoima- ja elinkeinokeskuksista (23/1997), jonka nojalla em. asetus on annettu. Lait löytyvät tietysti myös kirjastosta painetuista lakikirjoista. Työministeriön hallinnon alaan liittyvää muuta lainsäädäntöä on koottu myös Työministeriön sivuille osoitteeseen: http://www.mol.fi/tyoministerio/lait.html ja Kelan hoitamiin asioihin läheisesti liittyvää lainsäädäntöä löytyy lisää osoitteesta: http://193.209.217.5/in/internet/suomi.nsf/NET/070503132528EH?openDocum…

Ulkomailla työskentelystä löytyy satoja kirjoja ja artikkeleita. Vaikeampi on sitten sanoa, kuinka paljon niissä käsitellään erilaisia ongelmia tai tiedonsaantia. Voit aloittaa tiedonhaun esim. Hämeenlinnan kaupunginkirjaston aineistotietokannasta osoitteesta: http://webkirjasto.htk.fi/ hakusanana kannattaa käyttää juuri tuota ’työskentely ulkomailla’ –fraasia. Hakua voisit sitten jatkaa tieteellisten kirjastojen yhteisluettelosta Lindasta, jota voi käyttää useimpien kirjastojen asiakastyöasemilla. Myös artikkeliviitetietokannoissa (Arto, Aleksi) on paljon viitteitä aiheesta. Näitäkin pääset käyttämään kirjastoissa.
Viitteitä on tällaisessa vastauksessa mahdotonta antaa kovin suuria määriä, mutta tässä kuitenkin muutama mielenkiintoiselta vaikuttava viite Linda-tietokannasta. Suurin osa näistä on opinnäytteitä, jotka ovat vain ko. yliopiston kirjastossa. Usein niitä on kuitenkin mahdollista kaukolainata.

Askel tuntemattomaan : teekkari töissä eksoottisissa maissa / [kirjoittajat: Mika Könnölä, Eeva Luukkonen]. Teekkarien ulkomaantoiminnan tukiyhdistys : Tekniikan akateemisten liitto, 1995
Lindström, Salli: Ekspatriaattien vieraaseen kulttuuriin sopeuttamiseen vaikuttavat tekijät : tapaus: Sonera. [Turku], 2001 (opinnäyte)
Puroaho, Petri: Elämänpoliittisten valintojen kannattavuus : yliopisto-opiskelijan suhtautuminen lyhyeen ulkomaantyökokemukseensa ja sen suhteuttaminen kotimaan työelämään. Jyväskylä 2003 (opinnäyte)
Rantanen, Erkki: Kansalliset ja rodulliset ennakkoluulot eräässä Irakissa suoritetussa työprojektissa [Tampere], 1990 (opinnäyte)
Raitakari, Salla: Kauko-Idässä työskentelevien suomalaisten sopeutuminen ja työn psyykkinen kuormittavuus. [Turku], 1998 (opinnäyte)
Koistinen, Paula: Kulttuurien yhteentörmäyksestä sopeutumiseen ja uudenlaiseen ymmärtämiseen [Elektroninen aineisto] : sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden kokemuksia harjoittelujaksoilta virolaisissa hoitokodeissa. Linkki: http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kas/opett/vk/koistinen/