Kelpaako vuorotteluvapaan 10 vuoden työedellytykseksi Ruotsissa tehty työ (osittain) ja miten se todennetaan? Siitä on paljon aikaa ja työtodistuksia ei ole.

Kysytty

Kelpaako vuorotteluvapaan 10 vuoden työedellytykseksi Ruotsissa tehty työ (osittain) ja miten se todennetaan? Siitä on paljon aikaa ja työtodistuksia ei ole.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuorotteluvapaasta säädellään laissa vuorotteluvapaasta joka löytyy Finlex –tietopankista seuraavasta linkistä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021305?search%5Btype%5D=pi…

Vuorotteluvapaan työhistoriaedellytyksestä säädellään lain 4 §. Valitettavasti pykälässä tai sen hallituksen esityksessä ei ole mainintaa siitä lasketaanko ulkomaantyö tähän 10 vuoden työhistoriaan. En myöskään löytänyt vastausta kysymykseen työoikeuden perusteoksista. Vuorotteluvapaalain 4 §:ssä viitataan työntekijän eläkelain 3 §:ssä viitattuihin työeläkelakeihin jota kautta vastaus kysymykseesi saattaisi löytyä.

Koska tämä kysymys on kuitenkin niin spesifi, suosittelisin että otatte asiassa yhteyttä KELA:n virkamieheen. Asiaa voi tiedustella lähimpänä olevasta KELA:n paikallistoimistosta. Helsingin Kampin KELA-toimistossa asiaa hoitavan virkamiehen tavoittaa numerosta 020 6192 210.

Ystävällisin terveisin,
Erika Bergström